opc_loader


~ van idee in je hoofd tot boek in je hand ~
 

Artikel 1 tot 15 (van de 23 artikelen). Resultaat: 12VolgendeToon alles

JE BOEK SCHRIJVEN IN 10 DAGEN - KAN DAT EN HOE DOE JE DAT?


Op het internet circuleren beloftes dat je in tien dagen je boek kunt schrijven. Kan dat werkelijk in zo korte tijd? Iedereen heeft toch weleens gehoord dat échte schrijvers er vaak jaren over doen om een goed verhaal op papier te zetten? Is het dan mogelijk dat jij dezelfde prestatie levert in minder dan twee weken? Het antwoord op bovenstaande vragen is: ja, het kan. En tegelijkertijd: nee, het kan niet. De ja-argumenten Ja, ervan uitgaand dat je tien werkdagen vrij kunt maken ...
Lees meer

EEN VERHAAL MET EEN MORAAL, HOE SCHRIJF JE HET?


Mensen worden niet graag uitgemaakt voor moralisten – en zeker schrijvers niet. Toch heeft een verhaal een boodschap nodig, anders blijft het een verpakking zonder inhoud. Maar hoe voeg je moraliteit toe zonder dat je als zedenprediker wordt bestempeld? Bepaal je vertrekpunt Onderzoek welke visie je hebt op een bepaalde zaak. Stel dat je wilt schrijven over homohaat, dan heb je daar ongetwijfeld je redenen voor. Welke redenen zijn dat? Beschrijf ze zorgvuldig. Ga daarbij uit van j...
Lees meer

CREATIVITEIT, WAT IS HET EN WANNEER IS ZIJ OP HAAR BEST?


Creativiteit is het vermogen tot het scheppen van iets wat nog niet bestaat, zoals een nieuw verhaal of een gedicht. Maar hoe creëer je iets nieuws? Dit artikel wil een licht laten schijnen over hoe je bij je – vaak verborgen – verbeeldingskracht kunt komen, zonder er iets voor te doen. Geen technieken of oefeningen Veel mensen gebruiken bepaalde schrijftechnieken of -oefeningen om hun creativiteit op gang te brengen. Het internet staat vol met tips en adviezen hiervoor. M...
Lees meer

EEN GEGARANDEERD GOED KORTVERHAAL, WAT IS HET EN HOE SCHRIJF JE HET?


Het schrijven van een kortverhaal lijkt gemakkelijk: het is immers maar een kleine vertelling die je zó uit je mouw schudt. Maar het schrijven van een verhaal voor een onzichtbare  toeschouwer – je lezer – kent heel andere regels dan het vertellen van dat verhaal aan een collega, vriend of familielid. In dit artikel geven we enkele richtlijnen.  Een aantal algemene kenmerken van een kortverhaal zijn: * het beschrijft een korte periode of zelfs slechts...
Lees meer

PSYCHOLOGIE VAN HET PERSONAGE, WAT IS HET EN HOE BESCHRIJF JE HET?


Personages zijn de dragers van verhalen. Zij zijn het die jij als schrijver door middel van een conflict tot hun dramatisch doel moet laten komen. Dat wil zeggen: je moet laten zien wat er in je personage omgaat en waar dat toe leidt. Maar hoe doe je dat concreet?PsychologieNet als bij een echt mens is in een personage een psychologie werkzaam: hij heeft gevoelens, overwegingen en gedachtes. Deze manifesteren zich in zijn houding, zijn gedrag en zijn daden. Dit zijn de drie hoofdtermen waarmee j...
Lees meer

PERSPECTIEF EN FOCALISATIE, WAT VERSTAAN WE ERONDER EN HOE GEBRUIK JE ZE?


In de verteltheorie maakt men gebruik van de termen perspectief en focalisatie. Voor sommige schrijvers zijn dit tamelijk abstracte en lastig te hanteren begrippen. Onderstaande voorbeelden willen uitleg en duidelijkheid geven, opdat je zo breed en diep mogelijk inhoud kunt geven aan je personages en diens belevenissen die tezamen je verhaal vormen.Perspectief: iemands blik op de zaakMet perspectief – ook point of view genoemd – wordt bedoeld: het standpunt van een personage ten opzicht...
Lees meer

EEN LEUK VERHAAL, WAT IS HET EN HOE SCHRIJF JE HET?


Het taalpeilonderzoek van Taalunieversum wijst uit dat mensen vooral lezen voor hun plezier en ontspanning. Wanneer je als schrijver hieraan tegemoet wilt komen, zou je dus verhalen moeten schrijven die mensen leuk vinden. Maar uit welke elementen bestaat een leuk verhaal en hoe schrijf je er een? In dit artikel acht tips.Wat is leuk?Volgens Van Dale is leuk: aardig, vrolijk, grappig. Dit is iets anders dan humoristisch. Humor heeft de uitdrukkelijke bedoeling mensen aan het lachen te maken...
Lees meer

VERTELINSTANTIE, WAT IS DAT EN HOE GEBRUIK JE HET?


Als je een verhaal schrijft, kruip je met je pen en papier in een bepaalde rol: de vertellersrol. Jij bent degene die bepaalt welke informatie je lezer krijgt. Het idee, de inhoud, structuur en stijl van het verhaal: alles bepaal jij. In de narratologie – verteltheorie – noemt men deze rol de vertelinstantie, de organisator van het verhaal. We onderscheiden vier soorten vertelinstantie. Ze zijn alle vier op een bepaalde manier onecht, op één na.1. De alwetende vertellerDe alwetende ve...
Lees meer

EEN GOED VERHAAL, WAT IS HET EN HOE SCHRIJF JE ER EEN?


Schrijvers hebben graag dat hun werk gewaardeerd wordt. Dan moet je natuurlijk wel een goed verhaal laten zien. In dit artikel zetten we zes punten op een rij waaraan je een goed verhaal herkent en hoe je er een kunt schrijven.1. Oorzaak, reden en gevolg bepalen de inhoudVoor het schrijven van een goed verhaal heb je – hoe logisch het ook lijkt – de inhoud van een goed verhaal nodig. Inhoud vind je door een aantal relevante vragen te beantwoorden. Want niets gebeurt zomaar. Mensen zeggen zel...
Lees meer

EEN STREAM OF CONSCIOUSNESS, WAT IS HET EN HOE SCHRIJF JE DIE?


In het vorige artikel schreven we hoe je in een schrijfflow kunt komen, zodat je tekst zichzelf schrijft.Vandaag behandelen we de stream of consciousness, een schrijftechniek die doet vermoeden dat hij in flow geschreven is, maar het is een type tekst waar je echt aandacht aan moet besteden om hem naturel te laten overkomen bij de lezer. Er zijn zelfs enkele 'wetten' waaraan een stream of consciousness moet voldoen voordat je hem publiceert. Wat is een stream of consciousness?Letterlijk verta...
Lees meer

SCHRIJFFLOW, WAT IS HET EN WAT IS HET RESULTAAT ERVAN?


Het schrijven van proza en poëzie is een creatief proces. Dat betekent dat je als scheppend kunstenaar afhankelijk bent van observaties of ingevingen die je omzet in tekst. Maar hoe kom je aan  goede ingevingen? Waar haal je de inspiratie vandaan die je zo nodig hebt? Flow is hierbij een hulpmiddel.Wat is flow?Flow is een psychologisch concept, ontwikkeld door de Hongaars/Amerikaanse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi. Flow past bij wat men noemt positieve psychologie. Deze heeft als uitgan...
Lees meer

ZINTUIGLIJK SCHRIJVEN, WAT IS HET EN HOE DOE JE DAT?


Als schrijver van verhalen kom je dicht bij je lezer door een appèl te doen op zijn zintuigen. Immers, ieder mens ervaart met zijn ogen, oren, neus, tong en huid. In plaats van ervaringen bied je je lezer echter woorden aan. Kan hij daarop een verhaal, een boek lang teren? Zo ja, hoe schrijf je dan zó dat je lezer ervaart wat jij wilt dat hij ervaart? In dit artikel geven we een compact inzicht in de betekenis van zintuigen en tips om ze toe te passen in je verhaal.Zien: In verhalen ...
Lees meer

EEN GEPUBLICEERDE SCHRIJVER, WAT KUN JE VAN HEM LEREN?


Ter gelegenheid van de Spannende Boekenweken 2018 bracht het CPNB Barst uit, een whodunnit van 96 pagina’s, geschreven door Boris O(ttokar) Dittrich. Wat kunnen schrijvers leren van dit kleine werkje? Veel. We zetten tien aan- en afraders op een rij.Inhoud/plotLilian Levy, zangeres in spe, is tot de laatste rondes van een talentenjacht doorgedrongen. In dezelfde tijd wordt een man vermoord. Rara, wie heeft dit gedaan?1. Begin van het verhaalMeteen bij de eerste zin wordt de lezer geconfron...
Lees meer

EEN GOEDE RECENSIE, WAT IS HET EN WAT HEB JE ER EIGENLIJK AAN?


In de vorige artikelen over recensies bespraken we slechte recensies en non-recensies. Het artikel van vandaag gaat over goede recensies. Waaraan herken je ze en wat heb je er eigenlijk aan?1. Ten eerste vind je goede boekbesprekingen doorgaans in deugdelijke media, d.w.z. media die sinds lange tijd bewijzen dat ze grondig te werk gaan bij het beoordelen van kunstvormen, in ons geval: literatuur. Als je boek in dergelijke media besproken wordt, mag je trots zijn: kwalitatief hogere oordelen vind...
Lees meer

EEN NON-RECENSIE, WAT IS HET EN WAT IS DE WAARDE ERVAN?


In het vorige artikel over recensies schreven we over slechte recensies. Vandaag komen drie types recensie aan bod die in feite wél recensies zijn, maar met opzet níet objectief, de zogenaamde non-recensies. 1. Er bestaan media die best een artikel willen opnemen over een pas verschenen boek, maar zelf geen tijd en energie willen steken in het schrijven ervan. In dergelijke gevallen mag de auteur zelf een tekst aanleveren. Het is logisch dat er dan een lovende, goed onderbouwde bespr...
Lees meer
Artikel 1 tot 15 (van de 23 artikelen). Resultaat: 12VolgendeToon alles
Tags
  • Alle blogs (23)